DOLAR
EURO
STERLIN
FRANG
ALTIN
BITCOIN

Kemal Kaya: Her Kriz Bir Fırsatır

Yayınlanma Tarihi : Güncelleme Tarihi : Google News
Kemal Kaya: Her Kriz Bir Fırsatır

Uluslararası standardlara uygun olarak araç tasarlayarak yurtdışında ihracat yapan ENAK Ambulans firması sahibi Kemal Kaya, Serhat Yaşam Dergisi sahibi Erkan Sarıkaya‘ya sektördeki faliyelerini ve hedeflerini anlattı.

Serhat Yaşam: Kemal Kaya kimdir? Kendinizden bize Bahsedermisiniz?

Kemal Kaya: 1972 Almanya doğumluyum. Aslen Ardahanlıyım. 2001 yılında İstanbul’a geldim. O dönemdeki develasyondan yıprananlardanım. Geri gittim sonra 2004’e yeniden geldim. Yaklaşık 30 senedir Otomotiv sektöründeyim. Son beş yıldırda Sağlık sektöründe hizmet veriyoruz.

Serhat Yaşam: Sağlık sektörüne yönelik Araç üretiminiz var. Sektördeki faliyetlerinizi anlatabilirmisiniz?

Kemal Kaya: Türkiye son 10 yıldır sağlık sektöründe ciddi bir atak yaptı. Bunlar Saç ekimi, Göz, Diş ve diğer hizmetler konusunda yurt dışından gelen hastalar var. Bunun dışında Otomotiv sektöründe güçlü bir oyuncu. Örneğin Avrupada her iki Otobüs’ten biri Türkiye’de üretiliyor. Kendi markamız yok ama Otomotiv sektörüne ciddi destek veren bir ülkeyiz. VIP’lerin %80’ni Türkiye’de üretiliyor. Fakat yurt dışında Alman veya İtalya malı diye satılıyor. Türkiye ticari araç üretiminde Dünya’da il 5’te dir. Türkiye Ambulans sektöründe çok ciddi bir oyuncu.

Serhat Yaşam: Dünyada Ambulans sektörü ve Türkiye’nin konumu hakkında bize bilgi verebilirmisiniz?

Kemal Kaya: Bana göre Ambulans üretim sektöründe şu anda Amerika ve Almanya’dan sonra Türkiye 3. sırada yer alıyor. Avrupa standarlarında Ambulans üretimi yapıyoruz. Türkiye genelinde devlet kurumlarında yaklaşık 5-6 bin Ambulans var.

Serhat Yaşam: ENAK Ambulans firmanızın bundan sonraki hedefleri nelerdir.

Kemal Kaya: Ben Otomotiv sektöründen geliyorum. Daha önce lüks otomobil ithalatı yapıyordum. Ferrari satmak keyifli bir şey ama Sağlık sektöründe insanların hayatlarının kurtarılması ayrı bir cazibe. Mümkün mertebe çok can taşımak istiyoruz. İhracat yaptığımız ülkeler artıkça keyif alıyoruz. Yaklaşık 40’tan fazla ülkeye ihracatımız var. Son  kalkınan ihtiyaç duyan ülkelerden en fazla talep geliyor. Afirika ve Asya ülkeleri pandemi süreci ile birlikte daha fazla Ambulans aracı talebi geldi.

Serhat Yaşam: Ambulans aracı için en fazla hangi markalar talep görüyor?

Kemal Kaya: Ağırlık talep gören Mercedes markasıdır. Ticari araçlar içinde Mercedes Türkiye’ye özel fiyat politikası var. Alman markası olmasına rağmen Mercedes ticari araçları Türkiye’deki fiyatları Almanya’dan daha ucuz. Türkiye’de üretilen yan sanayi ve ucuz işçilik eklendiğinde finale daha düşük rakamla gidiyoruz.

Serhat Yaşam: Sağlık sektöründe yeni hedefleriniz var mı?

Kemal Kaya: Mobil klinik dediğimiz olay var. TIR dorsesinden yapılıyor. Diğeri ise gemi konteynerlerin hastane olarak kulanımı konusunda talepler. Sevkiyatı kolay, kulanımı pratik böyle bir çalışmamız var.

Serhat Yaşam: Pandemi sürecinde ülkemizin ekonomik durumunu nasıl görüyorsunuz?

Kemal Kaya: Avantaja dönüşmesi gereken noktalar var. Ama pandemi süreci başlangıcında solunum cihazı ve Maske satışı ve ihracatı yasaklandı. Yurt dışına satışı yaptığımız Ambulansların içinde solunum cihazlar var. Bu bana göre hataydı. Bu konuda sıkıntılar yaşadık. Çin o dönem bu boşluğu doldurarak ciddi bir maske satışı gerçekleştirdi. Bu durum geri toparlandı. Her kriz bir fırsatır. Bu kriz Türkiye için fırsattır. Dövizin yükselmesi ile birlikte bizde Avupaya göre işçilik maliyetleri düştü. Bu büyük avantaj. İhracata elimizi güçlendiren bir husus. ülke olarak bizim ihracat yapmamız lazım, sadece Turizm geliri ile malesef bu çark dönmüyor. Özelikle Otomotiv sektörünü teşvik etmek gerekiyor. Her alanda olduğu gibi Bürokrasiye çok takıldığımız noktalar var. Bürokrasi hem işlerimizi yavaşlatıyor hemde rekabetimizi kırıyor.

Serhat Yaşam: Genel olarak Pandemi sürecinde yaşanan sıkıntıları kısa sürede atlatacağımızı düşünüyormusunuz?

Kemal Kaya: Bu yıl Türkiye’nin önü kesilmezse Turizm’de rekar yaşanacağını düşünüyorum. Çünkü insanlar bunaldı. Geçen yıl bunun örneğini gördük. Yerli Turistimiz Ege’ye, Akdeniz’e akın etti. Bu sene yabancılarıda eklediğimizde çok ciddi talep göreceğimizi düşünüyorum. Çünkü Dünya bunaldı herkes bir yerlere kaçma derdinde. Türkiye bu konuda hem cazip hemde ucuz. Sağlık, Turizm ve Otomotiv bizi bu süreçten taşıyacağına inanıyorum. Türkiye sağlık konusunda bölgenin merkezi olacak. Türkiye sağlık alanında hem ucuz, hem gelmesi kolay, çünkü Avrupa’ya gitmek vize almak o kadar kalay değil. Ortadoğu’dan gelenler için hem yemek kültürü, hem konaklama, hemde tarihi ve Turistik alanlar için Türkiye sağlık alanındada öne çıkıyor.

Serhat Yaşam: Memleketiniz Ardahan’da gelişmeleri nasıl görüyorsunuz?

Kemal Kaya: Uzun zamandır Ardahan’a gidemiyorum. Ardahan’ın geleceğini parlak görüyorum. Sınır bölgesinde olduğu için kalkınmaya ön sırada yer alan bölgelerdir. İpekyolu projesi ile Kars ve Ardahan önemli bir cazibe merkezi haline gelecek. İran ile sınır olan Van ilimizdeki ekonomik gelelişmelerin aynısı Kars ve Ardahan içinde olacak. Malesef bölgemizin yöresel yiyeceklerin yeterinci tanıtımını yapamıyoruz. Örneğin çok kaliteli bir peynirimiz ama parlatıp pazarlıyamıyoruz. Yaklaşık 30 yıl Avrupada yaşadım. Bizim bölgenin kalitesinde peynir göremedim.

Serhat Yaşam: Son olarak eklemek istediğiniz bişey var mı?

Kemal Kaya: Ülkemizde ihracatçıların en büyük isteği hukuktur. Yurt dışından güven için bu gereklidir. Bürokratik engelerden dolayı bazı sıkıntılar çekiyoruz. Örneğin bizim üretiğimiz araçlar Avrupa’da üretilmiş gösterilerek pazarlanıyor. İş yapan insanlara daha fazla kulak verilmelidir diye düşünüyorum. Türkiye’nin çıkış noktası ihracattır. Hollanda ülkesi Konya kadar coğrafyası var ama ülkemizin 3 katı ihracat yapıyor. Bunlara kafa yormak lazım.

YORUM YAP